Sosiaalisen median pelisäännöt

Oheiset pelisäännöt koskevat seuran luistelijoita, työntekijöitä, seuratoimijoita ja vanhempia. Muistathan, että säännöt koskevat kaikkia somekanavia myös WhatsAppia ja Snapchattia.

• Huolehdi profiilisi yksityisyysasetuksista ja tiedosta, ketkä näkevät julkaisusi.
  • Muista, että kopissa, harjoituksissa ja kilpailuissa kuulemasi asiat ovat yksityisiä, ja niitä ei julkaista somessa ilman lupaa.
  • Mieti tarkkaan, kenen kaveri haluat olla ja kenelle näyt. Mikäli olet itse yli 18-vuotias ja sinulla on alaikäisiä kavereita tai profiilisi on avoin, huolehdi, että et julkisesti keskustele tai tuo profiilissasi/statuksessa ilmi alkoholin tai muiden päihteiden käyttöön ja sukupuolisuhteisiin liittyviä asioita.
  • Huomioi, että jos valmentajan/ohjaajan tai seuratoimijan roolissa kaveeraat yhden alaikäisen luistelijan kanssa, on silloin reilua kaveerata kaikkien kanssa.
  • Muista, että harrastuksesi/työsi kautta edustat seuraa, vaikka olisit vapaa-ajalla.
  • Julkaise somessa vain sellaista, mitä voisit sanoa myös kasvotusten toiselle. Älä hauku, kiroile tai kirjoita muista pahaa. Sen sijaan kehu ja kannusta, sekä oman seuran että muiden seurojen luistelijoita.
  • Älä koskaan arvostele julkisesti tuomareita ja kilpailun järjestäjiä.
  • Huomioi, että nettiyhteisöissä on ikärajat käyttäjille. Vanhemmat vastaavat alaikäisen käyttäjän käyttäytymisestä antaessaan luvan osallistua yhteisöihin ennen ikärajan täyttymistä.
  • Muista, että kaikki mitä kirjoitat verkkoon, jää myös sinne. Vaikka poistaisit tekstin, siitä jää aina jälki. Pienelle ryhmälle tarkoitettu viesti saattaa levitä yllättävän laajalle ja harkitsemattomat kirjoitukset saattavat tulla vastaan myöhemmin elämässä.
  • Jos huomaat mokanneesi, pyydä anteeksi ja korjaa tekemäsi virhe avoimesti. Älä yritä peitellä mokaa.